مدرسة دمياط الجديدة للتعليم الاساسى
مرحبا بك في منيديات مدرسة مبارك الاعدادية
منندي تعليمي يخدم الطالب - المعلم - ولي الامر
سجلاتنا تفيد بانك غير مسجل لدينا فقم بالتسجيل وافيد وااستفيد
مدرسة دمياط الجديدة للتعليم الاساسى
مرحبا بك في منيديات مدرسة مبارك الاعدادية
منندي تعليمي يخدم الطالب - المعلم - ولي الامر
سجلاتنا تفيد بانك غير مسجل لدينا فقم بالتسجيل وافيد وااستفيد
مدرسة دمياط الجديدة للتعليم الاساسى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.



 
الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول


 

 *(مين قال ان الي فات مات؟؟)*

اذهب الى الأسفل 
+3
little princess esraa
NEHAL
Melek
7 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
كاتب الموضوعرسالة
Melek

Melek


الموقع : في السحاااااااااااااااااااااب
انثى
العمر : 26
نقاط : 1106
عدد المساهمات : 1059

*(مين قال ان الي فات مات؟؟)*  - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: *(مين قال ان الي فات مات؟؟)*    *(مين قال ان الي فات مات؟؟)*  - صفحة 2 Emptyالأربعاء يوليو 13, 2011 9:04 pm

قاعدين بترغو وانا في وسطكو كيس جوافة
ع العموم انا هازلكوا حلقات كتي عشان احتمال الايام الجاية ماعودش كتير


الحلقة السادسة

جلست ندى في الكافية مع هايدي وهالة وصديقاتهما , وهي تسترق السمع لحديثهما, محاولة ابداء اللا مبالاة على وجهها, مع انها تفور من الداخل.
هالة: يعني المهم اتصالحتو ولا لأ؟.
هايدي: اتصالحنا, بس هتجن منه يا هالة,لسه زي ماهو, بارد برضه.
هالة: خلاص , يبقى هو كده فعلا.
هايدي: لا, انا شاكة في حاجة تانية.
هالة: ايه؟.
هايدي: فيه واحدة تانية.
امتقع وجه ندى في شدة وهي تسمع.
هالة: واحدة تانية ازاي يعني؟.
هايدي: معرفش, بكلمه باليل كتير الاقيه مشغول, واما اقوله بعد كده يقولي انا ببقى نايم, يمكن اخويا بيتكلم من موبايلي.
هالة: بجد؟.
هايدي: اه والله, بس انا حاسة انه بيكلم واحدة تانية.
هالة: يا بنتي دا هو كلمك انتي بالعافية, بيعرف يكلم واحدة تانية ازاي؟.
هايدي: معرفش يا هالة, انا هتجنن منه, انا حساه مش واضح وحكاية انه ميعرفش بنات دي ,حكاية كده هو راسمها عن نفسه.
هالة: مممم, واخبار محمد ايه؟.
هايدي: اهو محمد دا الي حكايته حكاية, امبارح يا ستي كلمني تاني, يقولي اسف, وانا عارف اني غلطت في حقك, وانا لسه بحبك, وعرفت قيمتك , واديني فرصة, وفكري, ووحياة الي ما بينا, وكدة بقى.
قالت ندى في راسها" يخرب بيـــــتك هو فيه محمد كمان؟؟؟".
قالت هالة في استهجان.
هالة: هو رجع تاني؟.
هايدي: اهو موال كل صيف, السيزون بتاع البرنس حمادة , كل ما يسيب امنية زفت بتاعته دي ,يرجع يقولي انا بحبك وانا اسف, بس انا تعبت فرص يا هالة.
هالة: انتي بتفكري فيه لسه؟.
هايدي: معرفش, والبارد التاني الي معايا دلوقتي مش مديني فرصة انسي بيه حد, هيجنني هو كمان.
هالة: طيب ولو محمد بجد عايز يرجع المرة دي وندمان, هتعملي ايه؟.
هايدي: مش عارفة.
قالت هالة ممازحة.
هالة: دا حمادة يا هايدي, الحب الحب والبلوبيف بلوبيف.
هايدي: الله يخليكي يالولو متفكرنيش لحسن قلبي بيوجعني, ماهو انا لو مكنتش زي الهبلة كده كل مايكلمني ارجعله, كان زماني مستريحة.
هالة: والله شوفي دماغك, بس يرجع بشروطك بقى مش زي كل مرة.
هايدي: ليه هو انا هبلة؟, طبعا المرة دي يعرف حدوده بقى.
اخذت ندى تفكر فيما قالتا, ولم تعد تشعر بالندم كما في باديء الامر , بل شعرت بالاندهاش, ان الامر عادي, كما قال لها شادي, انهما لايحبان بعضهما البعض, لم هما معا اذن؟؟.
******************
شادي: بس انا فرحان اوي اني دخلت هندسة مع هالة.
ندى: عشان هندسة ولا عشان هالة؟.
شادي: لا, هندسة كده كده انا كنت داخلها, بس عشان اختك معايا.
ندى: ايه الغرور دا؟, في حاجة اسمها انا كده كده داخلها.
شادي: دا يعني بعد توفيق ربنا.
ندى: بعد ايه ,مانتا خلاص قلتها.
ثم قالت.
ندى: انت لسه بتكلم هايدي؟.
شادي: يعني.
ندى: مممم.
شادي: بصراحة انا عايز اسيبها بس مش عارف.
ندى: ليه؟.
شادي: ......اصل انا معجب بواحدة تانية.
قالت ندى بذعر.
ندى: الله يخرب بيتك, انت يا بني مش مركز ليه؟, يا تسيبها يا تبقى معاها, مينفعش تبقى معاها ومع واحدة تانية.
شادي: انتي خايفة عليها كده ليه؟.
ندى: عشان انت مش بني ادم صريح يا شادي, اي واحدة معاك تبقى خايفة على نفسها.
صمت لحظة ثم قال بصوت خافت.
شادي: طب ولو قلتلك ان الي انا معجب بيها دي انتي, ابقى مش صريح برضة؟.
صمتت ندى ,وقد تفاجئت بما قال.
شادي: انتي اتخضيتي ليه؟.
ندى: انت بتقول ايه؟.
شادي: بقول اني معجب بيكي يا ندى.
ندى: منا سمعت.
شادي: فمعرفش بقى موضوع هايدي دا انا عايز اخلصه, عشان انا اصلا حاسس انها هي كمان عايزة تخلصه.
ندى:...........
شادي: ندى انتي محسساني انك متفاجئة ليه؟, انا مكانش باين عليا للدرجة دي؟.
ندى: معجب بيا انا؟.
شادي: وانتي كمان معجبة بيا ,متنكريش.
شعرت بالذعر, كيف عرف؟.
ندى: شادي؟, ايه الكلام دا؟.
شادي: انا بحس كتير في كلامك انك مهتمة, ودي حاجة بسطتني اوي يا ندى,وجرأتني اني اقولك الكلام دا,انا بجد كان نفسي اقابل شخصية زي شخصيتك دي من زمان.
شعرت ندى بالسعادة والدهشة والحرج في ان واحد ولم تدر بم تجبه, فقالت في تلعثم.
ندى: بس....بس انا ....مبصاحبش.
شادي: واهي دي اكتر حاجة عجبتني فيكي, انك مؤدبة, وكمان فيكي حاجة حلوة اوي ,انك مبتفكريش في الكلام قبل ما بتقوليه, الي في قلبك على لسانك على طول, انتي مفيش منك اتنين دلوقتي, انتي عجباني اوي.
ندى: بس يا شادي.
اكمل شادي متجاهلا طلبها.
شادي: حلوة وظريفة وبنت ناس, وشخصية دماغك شغالة , هو مش دايما صحيح بس شغالة يعني, وانا بحب اتكلم معاكي.
نهرته بعد ان شعرت بقلبها يدق بعنف.
ندى: قلتلك بس يا شادي, انت صاحب صاحبتي, عيب الي بتقوله دا, انت قلتلي ان احنا هنبقى اصحاب مش اكتر, بس اكتر من كده, مينفعش, ...يخرب عقلك, دي هالة لو عرفت هتموتني.
شادي: ليه؟, هي مش هالة مصاحبة عمرو مجدي باين؟, اشمعنى انتي؟.
ندى: مش عشان كده, عشان هايدي يا ذكي.
شادي: انتي يعني مش عايزاني عشان خاطر هايدي, طب والله العظيم يا ستي هايدي ما بتحبني, ومتخافيش عليها اوي كده.
صاحت به.
ندى: شادي, انت مجنون, انا مش عايزة اصاحب اصلا, متلعبش في دماغي, انا لسه صغيرة, ولو اضطريت في مرة يبقى عشان انا بحب البني ادم دا بجد, مش عشان اصاحب كده وخلاص.
وشعرت بكلام نسمة يدور في عقلها.
شادي: وانتي هتحبيه ازاي من غير ما تقربي منه؟, انا كنت فاكرك زكية.
ندى: يووووه يا شادي بقى, اقفل الموضوع دا, خلاص.
شادي: انتي يا بنتي انتي طاقة ولا ايه؟, موضوع ايه الي اقفله, مش لما تديني سبب اصلا انك مش عايزاني.
ندى: .........
شادي: انتي شكلك هبلة مش زي ما كنت فاكر, يا ندى من الاخر كده انا شكلي هحبك, متخلنيش ارجع في كلامي.
ندى: انت بتهددني؟؟.
قال باستياء.
شادي: انا كنت عارف انك عيلة وهتخافي.
دهشت من تراجعه , وغضبه.
ندى: شادي.
شادي: خلاص يا ندى اقفلي, تصبحي على خير, خدي بالك من نفسك.
هتفت به.
ندى: شادي , استني.
شادي: استني ايه بقى مانتي بتهزئيني كأني متصل اشتمك, انا مكنتش عايز اقلك اصلا, انا غلطان اني قلتلك.
ندى: ليه غلطان؟.
قال بصدق.
شادي: عشان كنت عارف انك هتتريأي عليا ,وهتعيشي الدور وترفضيني.
ندى: تقوم انت كرامتك تخليك تقفل, دا ايه دا؟, هو مش المفروض الي بيعوز حاجة بيدافع عنها؟.
شادي: مانتي ياندى مش طايقالي كلمة.
هدأت ندى قليلا.
ندى: خلاص يا سيدي ,والله مازعلانة منك.
شادي: اهو عشان كده انا مبحبش اكلم بنات, كل واحدة من دول بتبقى عايزة تعمل ميدالية تعلق فيها اسم كل واحد حبها, وتتغر وتتنطط , وانا بقى كله الا كرامتي.
ندى: دانت بجد شايف نفسك.
شادي: انتي بتهذري؟.
ندى: لا خلاص خلاص, سوري.
ذفر ليستعيد هدوئه.
شادي: طيب ياندى, شوفي دماغك , وانا مش بتحايل على حد, انا عارف ان البنات بتحب الزن والحاجات الهايفة دي, بس انا بجد عايزك, بس لو انتي مش عايزة, انا مش هغصب عليكي.
ندى: طيب.
شادي: باي باي, خدي بالك من نفسك.
ندى: حاضر.
شادي: سلام.
ندى: سلام.
واغلقت الخط وهي تفكر فيما قال , وعادت من الصالون ووقفت امام باب غرفة نسمة, وترددت قليلا, ثم قررت دخول حجرتها هي وهالة.
ندى: هالة ,انتي نمتي؟.
هالة: لا.
والتفتت وهي تضع هاتفها من يدها, تنظر الى ندى الحمراء الوجة في دهشة.
هالة: ايه دا يابنتي؟, انتي شبة الطماطماية ليه؟.
ندى: هالة, بصراحة كده, انا عايزة احكيلك حاجة, بس متزعقليش.
هالة: اتفضلي يا ستي.
ندى: عشان خاطري متزعليش مني.
هالة: ماتحكي اخلصي.
جلست ندى على السرير في تردد, وجمعت الافكار في رأسها ثم حكت لاختها الكبرى كل شيء.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Melek

Melek


الموقع : في السحاااااااااااااااااااااب
انثى
العمر : 26
نقاط : 1106
عدد المساهمات : 1059

*(مين قال ان الي فات مات؟؟)*  - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: *(مين قال ان الي فات مات؟؟)*    *(مين قال ان الي فات مات؟؟)*  - صفحة 2 Emptyالأربعاء يوليو 13, 2011 9:05 pm

الحلقة السابعة


هالة: حركة وحشة اوي منكو انتو الاتنين, يعني هايدي دلوقتي لما تعرف هيبقى منظرك ايه؟.
ندى: معرفش.
هالة: وانتي مقلتليش ليه من الاول؟.
ندى: خفت تزعلي.
هالة: ازعل منك عشان صاحبتي؟, يابنتي انتي اختي, وهي كمان مش حب عمرها شادي دا مثلا,...المهم قوليلي, هو قالك بحبك؟.
ندى: لا.
هالة: امال؟.
ندى: قالي انا كان شكلي هحبك.
هالة: يعني بحبك بس باستهبال شوية.
ندى: معرفش يا لولو, انا اعمل ايه بقى؟.
هالة: سيبك من هايدي, انتي بتحبيه؟.
ندى: معرفش.
هالة: ازاي متعرفيش, انتي معجبة بيه؟.
ندى: ايوة,اوي, وقلبي قعد يدق لما قالي انا معجب بيكي, بس هو غريب يا هالة, كان بيقول الكلام بالعافية, ولما لقاني هقفل عليه في الكلام اتقمص.
هالة: بس المهم انه نطق, اصل الصبيان الي كرامتهم بتوجعهم دول بيبقو كده, يبقى الولد شايف نفسه, وشايف انه يحب البنت من بعيد احسن عنده من انه يروح يصارحها وهي تتنك عليه.
ندى: انا خايفة يا لولو, يعمل فيا زي ما عمل في هايدي,ولو حبيته يسيبني ويحب واحدة تانية.
هالة: يا حبيبتي هو وهايدي اصلا مكانوش بيحبو بعض, وبيني وبينك كده, هايدي اصلا بتحب واحد تاني اسمه حمادة السلموني, وتقريبا كده رجعو لبعض دلوقتي.
ندى: يعني ايه؟.
هالة: يعني لو عايزاه يا نيدو دوسي, سيبك من هايدي, ولا يهمك, سبيها عليا.
دخلت نسمة في هذه اللحظة ,فالتفتتا اليها وصمتتا, فتوقفت تنظر اليهما في شك.
نسمة: مالكو, اتخضيتو كده ليه؟,انا داخلة اجيب الفلاشة.
قالت هالة بمزاح.
هالة: خليكي قاعدة قدام الكمبيوتر طول اليوم زي المتخلفين.
ندى: هما المتخلفين الايام دي الي بيعدو قدام الكمبيوتر, امال الي زيك بيقولو عليهم ايه.
*************************
ندى: هاخد بيولوجي عند مستر مدحت الي بيدينا في المدرسة.
شادي: انتي برضه لسه مصممة, يا بنتي خدي الكيميا الاول, عشان لو منفعش علمي علوم تكملي رياضة.
ندى: قلتلك مبحبش الرياضة, انا عندي احول ادبي ولا اخد رياضة اتنين دي, دي كانت هالة بتصوت منها.
شادي: امال هتدخلي هندسة ازاي؟.
ندى: ومين قال اني عايزة هندسة.
شادي: .........وليه مش عايزة هندسة؟.
ندى: مبحبهاش, وبعدين كفاية اتنين مهندسين في العيلة, دا بابا لو عليه يطلعنا كلنا مهندسين زيه.
شادي: والله الراجل عنده حق,.......هو انتي نازلة الساعة كام؟.
التفتت ندى تنظر الى الساعة المعلقة خلفها, فلمحت هالة مقبلة وقد انهت ارتداء ملابسها.
ندى: حالا اهه, هالة خلصت.
شادي: طيب خدي بالك من نفسك, ورنيلي لما تروح.
ندى: اوكاي, عايز حاجة؟.
شادي: لا شكرا, سلميلي على هالة.
ندى: حاضر, باي.
شادي: باي.
واغلقت الخط وهي تلتقط حقيبتها فقالت هالة.
هالة: شادي؟.
ندى: ايوة.
وخرجتا من المنزل واستقلتا المصعد.
هالة: مفيش جديد؟.
ندى: لا.
هالة: مكلمكيش في حاجة تاني؟.
ندى: لا, بس احنا بنتعامل عادي.
هالة: عادي ازاي بقى , دا بيكلمك قبل ما ينزل, واول ما بيرجع, وبترنيله وانتي نازلة, وبتعرفيه لما ترجعي, وعلى طول مكالمات, لا واللون دا بيبقى وحش عليكي يا ندى متلبسيهوش تاني, لا البادي دا مفتوح, منين مفيش حاجة بقى؟.
ندى: ماهو مش انا الي هروح اسأله, اقله انت نسيت الموضوع الي فتحته معايا ولا ايه؟, هو ومنطقش من يوميها حاجة, اعمله ايه يعني.
هالة: بس خلاص انتو كده بتتعاملو معاملة مرتبطين.
ندى: وايه المشكلة؟.
هالة: يعني انتو كده مرتبطين ولا لأ؟, انا مش فاهمة.
ندى: ولا انا والله, بس انا مبسوطة كدة.
هالة: طيب, انتي حرة, مادام مبسوطة.
*****************
اغلق شادي الخط مع ندى وشرد قليلا, فقال صديقه وهو يقود السيارة.
سامح: ايه ياعم, كل دا كلام, هايدي برضه, انا مش قلتلك اخلع , مش هتسلك معاك البت دي.
التفت شادي اليه يقول.
شادي: لا مش هايدي, هايدي ايه وبتاع ايه, جيبلي سيرة عدلة وحياة ابوك.
سامح: امال مين الجو؟.
شادي: دي جارتي ,بنت المهندس الي كنت باخد عنده القدرات.
سامح: مين؟, صاحبة هايدي؟, مش دي الي مظبطة مع عمرو مجدي الي في فنية عسكرية, هو حلقلها ولا ايه؟.
شادي: مش دي, اختها بقى, الصغيرة, الي في اولى ثانوي.
سامح: وانت جاي تعيل على اخر سنة, مش قلنا خلاص بقى, شغل ثانوي دا ننساه, احنا داخلين على الكليات , يعني, هنشوف اشكال جديدة بقى.
شادي: وايه المشكلة؟, البنت حلوة, وعجباني, وبيني وبينك, انا شكلي بحبها.
سامح: هي وصلت لبحبها, طيب يا سيدي ربنا يكرمك,وانت بقى خلاص مظبط معاها.
شادي: والله مش عارف, انا لغاية دلوقتي معرفش هي حاسة نحيتي بايه, بس احنا شبه متصاحبين يعني.
سامح: طيب يا سيدي, دوس.
شادي: منا دايس انت عارفني.
سامح: ماهو انا لو مش عارفك مكنتش قلقت عليك, انت من امتى بتكلم بنات, ما طول عمرك هما الي بيجو لحد عندك يكلموك, وكنا احنا نعد نتحرق دمنا, وانت تتنك عليهم, وهما زي الصواريخ, وتيجي يعني عند عيلة وتقول معجب بيها, انا مستغربك.
شادي: انا نفسي مستغرب نفسي.
سامح: هي حلوة اوي للدرجة دي؟.
شادي: لا , حلوة بس عادية.
سامح: يبقى اكيد شخصيتها جامدة.
شادي: بالعكس, دي عبيطة جدا, ولسانها فالت.
سامح: الله, امال ايه الي وقعك فيها.
شادي: تصدق لو قلتلك معرفش, انا لقيتني مرة واحدة بتشد ليها.
سامح: ااااه, ربنا يستر عليك يا معلم, انت لازم بقى تتأكد هي بتحبك ولا لأ, لانك ضعت خلاص.
شادي: تفتكر هي مبتحبنيش؟.
سامح: انت هتسألني انا ليه؟, اسأل نفسك.
شادي: بس هي كل تصرفاتها بتدل على انها بتحبني.
سامح: برضه لازم تتأكد, مش يمكن انت شايف غلط.
شادي: تفتكر.
سامح: معرفش.
عاد شادي يشرد في قلق وهو يفكر, هل تحبه ندى حقا, ام انها اعتادت عليه ليس الا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Melek

Melek


الموقع : في السحاااااااااااااااااااااب
انثى
العمر : 26
نقاط : 1106
عدد المساهمات : 1059

*(مين قال ان الي فات مات؟؟)*  - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: *(مين قال ان الي فات مات؟؟)*    *(مين قال ان الي فات مات؟؟)*  - صفحة 2 Emptyالأربعاء يوليو 13, 2011 9:05 pm

الحلقه الثامنه والتاسعه
ندى: اصلا نسمة دي غريبة, من كام يوم دخلت عليها الاوضة لقيتها بتجرب ايشربات وبتقول ناوية تتحجب, قعدت اتريأ عليها.
شادي: وايه المشكلة؟, البنت عايزة تتحجب تتريأي عليها ليه؟.
ندى: انت عارف هي عندها كام سنة, اربعتاشر يابني اربعتاشر.
شادي: هو بالسن؟, وبعدين لما تلاقي حد بيعمل حاجة كويسة متحبطيهوش.
ندى: هي حرة, هتبقى ماشية معانا شكلها مامتنا.
شادي: طيب ما المفروض انتي كمان تتحجبي انتي وهالة ونسمة.
ندى: انا؟, انا اتحجب دلوقتي اصلا؟, ليه, انا لسه صغيرة.
قال شادي في شيء من الحدة.
شادي: ايه صغيرة دي الي على لسانك على طول؟, لا , انتي مش لسه صغيرة والمفروض تتحجبي, وتعدلي لبسك الفظيع دا بقى.
قالت بعصبية.
ندى: انت بتتعصب عليا ليه؟,وانت مالك اصلا, وبعدين انا حرة اتحجب متحجبش, انت ايه يدخلك في حاجة زي كده؟.
شادي: ماهو الحق مش عليكي, الحق على اهلك الي سايبينك ماشية لبسك زي الزفت ,الي رايح والي جاي بيبص عليكي.
صاحت به ندى.
ندى: انت ازاي تكلمني كدة؟, انت اتجننت؟.
زفر شادي وتمالك اعصابه قليلا ثم قال.
شادي: عشان انتي تهميني يا ندى.
اكملت بنفس الغضب.
ندى: برضة متأمرنيش, انت ملكش اي حق تتدخل في هدومي.
شادي: انا محبش ان حد يبص عليكي بصة زيادة عن اللزوم, محبش حد يبص عليكي اصلا من اساسه .
ندى: ياسلام, وليه كده يعني؟.
قال بتسرع.
شادي: عشان انا بحبك.
تلجمت ندى تماما مما قال, لانه فاجأها بالكلمة وسط نقاش عادي.
ندى:...........
فأكمل هو بنفس الطريقة المتسرعة.
شادي: وبغير عليكي من اي حيوان ممكن يبص عليكي .
ندى:............
شادي: ياندى متستعبطيش انتي سمعتيني, انا بحبك ايوة, والي بقلهولك دا عشان مصلحتك, انا عايزك تظبطي لبسك دا شوية, انتي مش صغيرة زي ما بتقولي.
قالت بذهول.
ندى: انت بتحبني؟؟.
شادي: ايه الغريب في دا يعني؟, امال انا بكلمك ليه؟.
ندى: بتحبني ازاي؟.
شادي: هو ايه الي ازاي؟, بحبك زي ما الناس بيحبو بعض يا ندى, بحبك انتي, انتي ياعبيطة انتي.
ندى: بس انت عمرك ما قلتلي قبل كده انك بتحبني.
شادي: انا كنت فاكرك زكية, انا كل تصرفااتي كانت بتدل على كده, يا ندى يا حبيبتي انا عمري ما رحت اكلم بنت في حياتي, مش انا الي كنت بروح اعملها ابدا, انا جيت اكلمك انتي, انتي مستغربة ليه؟, دانا الي المفروض استغرب.
ندى: يعني ..........هو احنا كدة مرتبطين؟.
شادي: .....معرفش.
ندى: مانا كمان معرفش.
شادي: بس انتي بتحبيني صح؟.
ترددت ندى قبل ان تقول.
ندى: معرفش.
شادي: ماهو انتي ياهبلة يا اما عليكي عفريت اسمه معرفش, يعني هو مين الي يعرف اذا كنتي بتحبيني ولا لأ؟.
ندى: منا مش عارفة.
شادي: اه ياندى اه, شكلك هتطلعي عيني معاكي, انتي عبيطة يا بنتي؟, الي بيحب حد مبيعرفش هو بيحبه ولا لأ ازاي؟.
ندى: ماهو انا عمري ما حبيت قبل كده.
شادي: ولا انا.
ندى: يا سلام, كداب طبعا.
شادي: طب اقسم بالله ما حبيت قبل كده, انا مكنتش فاضي بجد, انا اهم حاجة عندي في الدنيا دي, امي, ودراستي, مفيش حاجة بعد كده.
ندى: اشمعنى؟.
شادي: معرفش, من زمان وهي نفسها ابقى مهندس, قلت طب والله العظيم لاكون مهندس, وبعدين هاني اخويا في الضياع, يعني هو اد نسمة دلوقتي, بس ولا عمره بص في كتاب اكتر من خمس دقايق.
ندى: وباباك؟.
شادي: لا, بابا ميفرقش معاه انجح ولا اسقط , مش في دماغه التعليم, دايما يقولى, كانو خدو ايه المهندسين يعني, اهم ملقحين مش لاقيين شغل.
ندى: طب ليه الاحباط دا؟.
شادي: دا العادي بتاع بابا, بس يا ستي, دلوقتي بقى عندي حاجة كمان اهم.
ندى: ايه دي؟.
شادي: حضرتك.
ندى: اه , انا يعني.
شادي: هو انا مش مهم عندك ولا ايه؟.
ندى: لا مهم طبعا.
شادي: زي اخواتك ولا .......؟.
ندى: لا, اقل شوية.
شادي: ايه دا الظلم دا؟.
ندى: مش انت قلت انا تالت حاجة مهمة بالنسبة لك, معلش ممكن تكون انت رابع حاجة مهمة عندي, بعد هالة وماما وبابا ونسمة.
شادي: ماشي يا نودي انا راضي.
ندى: بس انت بجد بتحبني ولا بتضحك عليا, زي الصبيان ما بيضحكو على البنات؟.
ضحك لسذاجتها.
شادي: وهو انا لو بضحك عليكي زي الصبيان كنت هقولك انا بضحك عليكي, انا ساعات بحس انك شاربة حاجة, بحس ان انا بكلم طفلة.
ندى: طيب ماهو انت ممكن تسيبني زي ما سبت هايدي.
شادي: وهوانتي زي هايدي؟, هايدي دي مصيبة لوحدها.
صمتت ندى ثم قالت بسذاجة.
ندى: بس انا خايفة لكون بحبك.
شادي: ليه كده يا ندى؟.
ندى: عشان ,...انا مكنتش عايزة احب .
شادي: ليه هو انتي مش بنت؟, ما كل البنات الي في الدنيا بيحبو, اسألي اي واحدة صاحبتك, وهتلاقيها مرتبطة وبتحب, اشمعنى انتي يعني.
ندى: ماهو انا مش عايزة ابقى زي حد.
شادي: لا ياحبيبتي مش هتبقي زي حد, احنا قصة حبنا هتبقى غير كل الناس.
ندى: اوعى تكون بتشتغلني يا شادي.
شادي: احنا الي بينا لازم يكون مختلف عن اي حد في الدنيا, لازم.

نادت والدة ندى عليها بعد ان انهت المكالمة, فألقت بالهاتف جانبا وتوجهت اليها في المطبخ.
ندى: ايوة يا ماما.
الام: تعالي يا حبيبتي حضري معايا العشا.
ندى: ما نسمة تقوم تحضر معاكي.
الام: انتي يا بنتي مالك ومال نسمة؟, وبعدين انا طلبت منك انتي.
ندى: يوووه, حاضر.
وتوجهت الى الثلاجة وفتحتها.
ندى: اطلع ايه؟.
الام: متطلعيش حاجة, قطعي طماطم صغيرة للشكشوكة وكبيرة للجبنة.
ندى: اووف ,حاضر.
وقامت تعمل في ضجر.
ندى: اخيرا رحمتينا من التونة بتاعة الرجيم بتاعك, يعني انتي بتعملي ريجيم احنا مالنا.
الام: مش تشجعوني يا ولاد, ولا انتو بس تعدو تقوليلي تخنتي وتتريأو عليا.
ندى: انتي مش بتروحي جيم, كفاية عليكي, وبعدين فين دا الي تخنتي انتي رفيعة اصلا, مشفتيش مامة نهلة صاحبتي ولا مامة هايدي.
وساد صمت ,فقالت الام بعد فترة, دون ان تلتفت لابنتها.
الام: انتي كنتي بتتكلمي في التليفون؟.
ندى: لأ ,في الموبايل.
الام: وكنتي خارجة من اوضتك ليه؟, متكلمتيش جوة ليه؟.
ندى: عادي يعني.
الام: ممممم, ولا عشان نسمة قاعدى جوة؟.
قلقت ندى لتساؤلات الام.
ندى: عادي يا ماما.
الام: انتي كنتي بتكلمي مين؟.
قالت ندى بعصبية.
ندى: ومن امتى بتسأليني يا ماما؟.
الام: وانتي من امتى بتردي عليا سؤال بسؤال؟.
فصمتت ندى وهي تقطع الطماطم في توتر.
الام: كنتي بتكلمي شادي؟.
ندى:...........
التفتت الام تنظر اليها.
الام: قوليلي يا حبيبتي ,احنا مش اصحاب؟.
ندى:...........
الام: انتي مش عايزة تحكيلي ليه؟, انا مش طول عمري صاحبتكو يا بنات وطول عمركو بتحكولي كل حاجة.
ندى: هي لحقت؟.
الام: هي مين.
ندى: هالة هانم, الي مبيتبلش في بقها فولة, قوام جريت عليكي تقولك.
الام: انا هالة مقالتليش حاجة, انا الي استنتجت لوحدي, وبعدين حتى لو قالتلي مش من حقي يعني اعرف انتي بتعملي ايه؟.
قالت بحدة.
ندى: انا مبعملش حاجة.
فصمتت الام قليلا ثم عادت تقول بهدوء.
الام: وانتو بتتكلمو اصحاب عادي؟, صح؟.
ندى: اقلك بنتكلم في ايه كمان؟.
نظرت اليها الام في تفحص بينما اخذت هي يداها تحتدان في التقطيع.
الام: ولما انتي مبتعمليش حاجة, قاعدة تهربي من كل سؤال بسألهولك ليه؟.
وعادت لتحضير العشاء, بينما لم ترفع ندى عينيها عن الطماطم, حتى انهتها, وبينما هي تعطيها لامها, قالت الام.
الام: على العموم شادي ولد كويس ومؤدب وعارفينه, وانا عن نفسي بحبه.
تمتمت ندى وهي تخرج من المطبخ.
ندى: على الاقل احسن من عمرو مجدي الي طايرنلي بيه السما.
*******************
"ندى برضه؟؟؟"
فزع شادي على صوت امه الغاضب من خلفه, فالتفت.
شادي: ماما؟, انتي واقفة ورايا من امتى؟.
تجاهلت الام السؤال وهي تقول بغضب.
الام: انت مش قلتلي مبتكلمش بنات اليومين دول, وخلاص سبت البت الصايعة الي اسمها هايدي زي ما قلتلك, ايه بقى حكاية ندى دي ان شاء الله؟, انت ناوي تضيع نفسك وانت لسه مدخلتش الكلية, ماهو هندسة وبنات مينفعش, روح بقى حولك تجارة ولا حقوق, واعرف بنات زي مانت عايز, لكن عايز تفلح في كليتك يبقى تنسى البنات خالص, انت عايز تضيع كل الي انت عملته طول عمرك.
لم يندهش شادي من شلال التعنيف الذي انهال عليه,فقال يحاول شادي استمالة والدته.
شادي: مفيش حاجة يا ماما بينا صدقيني, انا مش عايز اضيع الي انا عملته ولا حاجة, وبعدين انتي عارفاني, مفيش حاجة عندي اهم من مذاكرتي.
الام: مش باين, انا كل يومين الاقيك بتكلملي بنت , مش تكبر وتعقل بقى , انت مبقتش صغير.
شادي: بس ندى انتي عارفاها.
الام: ايوة عارفاها مش بنت المهندس الي قدامنا, الي اختها ماشية مع الواد الصايع الي بيجي كل خميس بالعربية يشغل كاسيت تحت البيت, دول اشهر من نار على علم.
شادي: بس ندى غير اختها خالص, دي مؤدبة ومتربية.
الام: ولما هي مؤدبة ومتربية , بتكلمك ليه في التليفون, بنات اخر زمن, يبقو مؤدبين وهما بيكلمو الصبيان في التليفون.
قال شادي في شيء من اللوم.
شادي: بس يا ماما متقوليش عليها كده.
الام: كمان بتدافع عنها, انت عايز تنقطني.
قال في نفاذ صبر.
شادي: يعني انتي عايزة ايه دلوقتي؟
الام: انا عايزاك تفوق لنفسك , وتنسى البنات والقرف دا, انت بتعمل مستقبلك, وانا مش هخلي حد يضيعلي كل الي انا عملته,و لا حتى حتة بت مفعوصة زي دي.
شادي: يا ماما انتي كل ما تشوفيني بكلم بنت تعمليلي كده, انا حر, انا كبرت ومسئول عن نفسي.
الام: لما تبقى تصرف على نفسك, يبقى ساعتها تقول انا مسئول , انت فاهم, لكن قبل كدة لأ.
شادي: ياربي ارحمني, دا بابا مبيعملش معايا كده.
قالت الام بدهشة.
الام: انت بتزعقلي عشانها؟, دلوقتي ابوك بقى احسن مني, هو هيخاف على مصلحتك قدي؟ ,ولا عارف انت بتعمل ايه ومبتعملش ايه؟.
تراجع شادي عن كلامه في سرعة حين رأى غضبها.
شادي: والله ما قصدي يا ماما, انا اسف, انتي عارفة كويس انك اهم حاجة في حياتي كلها.
الام: ولما انا اهم حاجة مبتسمعش كلامي ليه؟.
شادي: منا سمعت كلامك وسبت هايدي, عايزة ايه تاني؟.
الام: انت كمان مكنتش عايز تسيبها؟, دي يا ابني كانت كل يومين تجيلك تحت البيت, هو فيه بنات كده.
شادي: والله يا ماما ندى دي غير هايدي خالص, انتي متعرفيهاش, لو عرفتيها هتحبيها.
الام: انا بحب ابني وعارفة مصلحته, وهو لو بيحبني هيسمع كلامي.
شادي: حاضر يا ماما ان شاء الله.
الام: انت بتقولي كده وخلاص.
شادي: خلاص بقى يا فريدة متزوديهاش.
الام: ماشي يا لمض, ربنا يستر عليك يا حبيبي انت وكل الشباب الكويسين الي زيك, ويبعد عنكو البنات والفشل يارب.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Melek

Melek


الموقع : في السحاااااااااااااااااااااب
انثى
العمر : 26
نقاط : 1106
عدد المساهمات : 1059

*(مين قال ان الي فات مات؟؟)*  - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: *(مين قال ان الي فات مات؟؟)*    *(مين قال ان الي فات مات؟؟)*  - صفحة 2 Emptyالأربعاء يوليو 13, 2011 9:07 pm

الحلقه 10
سار شادي بجانب ندى في الشارع, بعد خروجها من الدرس,بينما سارت هي متباعدة قليلا شاعرة بشيء من الحرج.
ندى: انت كنت فين امبارح؟.
شادي: كنت عند عمتي.
ندى: طب مكلمتنيش ليه؟.
شادي: كنت مشغول يا ندى, مخدتش بالي.
ندى: يعني مخدتش بالك تبعتلي حتى مسدج تطمني عليك؟, انا قعدت استنى طول الليل , وبعد ماروحت متكلمتش برضه.
تذكر شادي كيف حاصرته امه في البيت لكي لا يستطيع الافلات والتحدث معها.
ندى: اديك بتنساني اهه, وانت لما انا بنساك بتعملي شغلانة, وبتبقى خناقة.
شادي: يا حبيبتي انا مقدرش انساكي, انا بس اتشغلت عنك شوية, معلش مش هتحصل تاني.
قالت ندى بحزن.
ندى: ياريت.
فقال بقلق.
شادي: مالك يا ندى؟.
ندى: انا خايفة يا شادي, خايفة تكون مبتحبنيش وتعمل زي ما عملت في هايدي, وتهملني وتسيبني , وانت عارف ان انا بقيت بحبك خلاص, تقوم تقوى عليا.
شادي: لا والله يا نودي , انا بحبك جدا ومقدرش اني اقوى عليكي.
صمتت ندى واطرقت برأسها ,فدنا منها شادي , ومد كفه برفق ليلمس كفها, فارتعشت هي في باديء الامر, ثم تركته يمسك كفها, سارا فترة دون حديث, الى ان قالت ندى.
ندى: شادي, اوعى لما تروح الكلية تحب واحدة تانية.
شادي: انتي مالك ياندى خايفة مني كده ليه؟.
ندى: انا مش خايفة منك, انا بس.........هوووف.
شادي: قولي يا ندى الي في بالك, قوليلي اي حاجة انتي بتفكري فيها , متخافيش مني, انا عايزك تعتبريني كل حاجة, صاحبك واخوكي وحبيبك, انا عايز اكون اقرب حد ليكي في الدنيا يا ندى.
صمتت ندى قليلا ثم قالت.
ندى: انا خايفة من اي حاجة ممكن تسيبنا بعض, خايفة لتزهق مني ومن الدبش بتاعي في الكلام.
شادي: يا حبيبتي محدش بيزهق ابدا من الصراحة.
ندى: حتى لو لقيت في الكلية بنات احلى مني؟.
ضحك شادي.
شادي: انتي عسل يا حبيبتي والله.
ندى: انا خايفة بعد ما تكون انت كل حاجة في حياتي تبعد عني.
ضغط على كفها برفق وقال برقة.
شادي: متخافيش يا حبيبتي انا مش هسيبك ابدا ابدا ابدا.
قالت ببرائة.
ندى: حتى لو موتوك؟.
ضحك.
شادي: حتى لو موتوني.
ندى: حتى لو باباك مش عايز؟.
شادي: حتى لو بابايا مش عايز؟.
ندى: حتى لو مامتك مش عايزة؟.
شادي: وبعدين بقى يا ندى ,انتي هتعديلي الاحتمالات كلها, مش هسيبك يا ستي, مش هسيبك , انا بموت فيكي انتي ,معنديش مشكلة اموت عشانك, لاني لو بعدت عنك اصلا كده كده هموت.
*********************
دخلت ندى بيتها لتجد هايدي جالسة مع اختها في حجرتهما ,بمجرد ان دخلت التفتت اليها هايدي تنظر لها شذرا.
ندى: هاي يا ديدو, ازيك.
هايدي: احسن منك.
قالت ندى بقلق.
ندى: مالك؟.
هايدي: مش طايقاكي.
ندى: ليه يعني؟.
التفتت تهتف بها.
هايدي: ولما انتي ماشية مع الزفت الي اسمه شادي يا معفنة, مقلتليش ليه, وسايباني قاعدة اتكلم قدامكو واقول بارد ومش بارد, ومبيعبرنيش, انتي واختك الزبالة دي.
انزعجت ندى.
ندى: وانتي ايه الي عرفك؟.
ونظرت الى اختها بغضب, فقالت هالة في سرعة ممازحة.
هالة: والله العظيم ماقلتلها حاجة, هي الي شافتكو يا فالحة ماشيين على اول الشارع وهي جاية, ماسكين ادين بعض.
احمر وجه ندى خجلا, وهي تسمع الوصف.
ندى: ياسلام؟.
هايدي: انا شادي بتاعك دا ميلزمنيش في حاجة, بس انتي طلعتي واطية, واختك واطية , ومعرفتونيش يا جزم, بس, على العموم يغور بمامته, دي ست فظيعة هتطلع عينك ان شاء الله, وهو كمان عيل خنيق.
ندى: بس يا هايدي متتكلميش عليه كده لو سمحتي.
وخرجت من الغرفة في غضب لتدخل غرفة نسمة, فقالت هايدي في سخرية.
هايدي: مالها دي؟.
هالة: اسكتي لحسن بتحبه بجد بهبلها دا كله.
هايدي: هي الي جابته لنفسها , والله امه دي ما تتعاشرش.
هالة: سيبك منها, احكيلي ايه اخبار حمادة.
هايدي: اسكتي مش شفت امنية امبار قدام ماك.
بينما في هذه الاثناء قالت نسمة لندى.
نسمة: مالك ؟؟.
جلست على طرف السرير تبكي.
ندى: هايدي عرفت ان انا وشادي بنحب بعض.
قالت نسمة بسخرية.
نسمة: ما كل الدنيا عرفت , وماما عرفت , ومش بعيد يجوزوكو لبعض عشان يلمو الفضيحة اصلا.
ندى: بس يا نسمة, انا مش ناقصة تريأة, واختك الغبية دي كمان وصاحبتها, طيب يا هالة, انا مش هحكيلك حاجة تاني ابدا.
نسمة: يعني هتبقي تحكيلي انا؟.
ندى: ولا هحكيلك انتي كمان عشان انتي برضه بتعدي تغلطيني.
نسمة: يا سبحان الله , انتي مش عايزة حد ينصحك ابدا؟, انتي عايزة تعيشي في الدنيا لوحدك؟.
اكملت ندى في مكابرة.
ندى: ايه يعني لما احب شادي؟, ما كل الناس بتحب, انا كان نفسي احب من زمان, وبحب شادي, ايوة بحبه, ولا انتي ولا هايدي ولا حد هيخليني اسيبه انتو فاهمين؟.
وقامت بعصبية تغادر غرفة نسمة التي قالت.
نسمة: ايه المجنونة دي هو حد كلمها؟.
*******************
هاني: هي مش ندى دي الي اختها نسمة؟.
شادي: ايوة.
هاني: الحلوة ام عنين عسلي فاتح دي؟.
شادي: باين ,انا مشفتهاش اوي, مخدتش بالي.
هاني: هي تينشن اوي بس حلوة, متظبطني يا شود.
شادي: لا ياخويا انا ماليش دعوة بيك.
هاني: ايه يعني, ظبطني.
شادي: ياد يخرب بيت سنينك انت لسه صغير, وبعدين امك لو عرفت هتطين عشتك وعيشتي, انت ناسي عملت فيا ايه عشان ندى.
هاني: وهي ايه الي هيعرفها بس.
شادي: اهي امك دي عاملة زي امن الدولة, بتعرف كل حاجة متعرفش ازاي؟.
ضحك هاني وهو يقول.
هاني: فاكر لما قفشتك بتدخن فوق السطح , وقلبت الدنيا فوق دماغك شهرين, وكنت هتموت وتعرف ايه الي عرفها انك فوق.
شادي: بس يازفت متفكرنيش,اعوذ بالله, بس انا كنت صغير وقتها, انا دلوقتي كبير وحر, ومش كل شوية تحرجني مع بنت كده, انا مبقتش عيل .
هاني: انا بقى عيل, تحرجني زي ماهي عايزة, على الاقل اعرف اخلع براحتي من البنات.
شادي: يا شيخ روح, اصلك فاضي وهايف.
هاني: مقلتليش برضة هتظبطني ولا لأ؟.
شادي: مفتكرش البت ترضى اصلا.
هاني: ليه يا بني؟ ,دانت اخوك جامد برضة.
شادي: هبقى اشوف.
هاني: انت بتحب البت الي اسمها ندى دي بجد؟.
شادي: ايوة.
هاني: بجد ؟؟.
شادي: ايوة بجد ,ايه الغريب في كده؟.
هاني: مش عارف, حاسس انكو مش لايقين على بعض.
شادي: بالعكس ,انا ماستريحتش في حياتي مع بنت زي ما استريحتلها, انا فعلا بحبها يا هاني, ومفيش حد ممكن يبعدني عنها.
هاني: حتى ماما؟؟؟؟.
شادي: .....مش عارف, بس مفتكرش برضة.
هاني: ربنا يبعد عننا ماما دي الي واقفلنا في كل حاجة.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Melek

Melek


الموقع : في السحاااااااااااااااااااااب
انثى
العمر : 26
نقاط : 1106
عدد المساهمات : 1059

*(مين قال ان الي فات مات؟؟)*  - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: *(مين قال ان الي فات مات؟؟)*    *(مين قال ان الي فات مات؟؟)*  - صفحة 2 Emptyالثلاثاء يوليو 19, 2011 7:01 pm

كده .......
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
*(مين قال ان الي فات مات؟؟)*
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 2 من اصل 2انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
مدرسة دمياط الجديدة للتعليم الاساسى :: المنتديات العامه :: المنتدى الاسلامى-
انتقل الى: